woensdag 10 oktober 2012

Geschoren kuiten en gouden Sidi's?

Niet dat ik nou zo thuis ben in de wereld van het sporten, maar zijn er sporten te bedenken waar mannen ijdeler zijn dan in het wielrennen? Het gebeurt niet zo vaak dat ik mannen aan de lunchtafel op kantoor enthousiast hoor praten over een paar schoenen van €250. Blijkt dat het dan gaat om een paar Sidi's in de opruiming, waarvoor de persoon in kwestie bereid is om 150 km te rijden. We hebben het hier dus over schoenen voor op de racefiets he? Voor alle duidelijkheid: geen Louboutins of Manolo Blahniks....

Na enige tijd op de racefiets durfde ik eindelijk ook te vragen waarom mannen nou hun benen moeten scheren als ze gaan fietsen. Nee hoor, geen verhalen over aerodynamica of pleisters na een valpartij die blijven plakken aan die haren. Aarzelend kwam de waarheid eruit: dan komen mijn kuitspieren beter uit...

Oke, zelf zie ik er ook graag enigszins verzorgd uit, ook op de fiets. Geef eerlijk toe dat ik bijna een fietspakje had gekocht met luipaardprintje (klinkt erger dan het is). Een beetje mascara zodat ik er niet helemaal uit zie alsof ik net uit mijn bed kom. Maar €250 voor een paar schoenen voor op de fiets?!?! Zou dat verklaren waarom al die fietskleding zo duur is? Gewoon omdat mannen bereid zijn om dat ervoor te betalen?

Toppunt van ijdelheid van een fietsende man kwam ik tegen in de sportschool. Geloof me, na een uur RPM'en ziet niemand er nog aantrekkelijk uit. Dus ik doe vantevoren al geen moeite. Maar vandaag zat er een mijnheer van zeer middelbare leeftijd op de spinningfiets voor me. Hij droeg een wielerpakje van De Ronde van Vlaanderen, zijn geschoren glimmende kuiten ware goed zichtbaar. Zijn voeten staken in: goudkleurige Sidi's! Ik kon alleen maar denken aan hoeveel hij daar voor had betaald...

Toch blijft er nog steeds een vraag in mijn hoofd rondspoken. Als die mannen het zo belangrijk vinden om er goed uit te zien op de fiets, waarom trekken ze dan in vredesnaam een witte doorschijnende fietsbroek aan, zonder onderbroek, waardoor degene op de fiets achter hem gedwongen wordt naar zijn behaarde bilspleet te kijken???

1 opmerking: